Guru sebagai Fasilitator dalam Pembelajaran Daring ditinjau dari Perspektif Kristen

Kristina Simamora, Wiyun Philipus Tangkin

Abstract


The role of the teacher as a facilitator aims to provide freedom of learning for students. This role adheres to humanistic learning theory, namely students as centers, teachers as escorts, and facilitators in learning. In the implementation of online learning, teachers only give and collect assignments from students, and education is done without the teacher's help. This shows that the teacher is not adequately performing his role as a facilitator. This paper was written using a research method of literature review with the formulation of the problem of how teachers' role as facilitators in online learning to write to find out how teachers should perform their role as facilitators for elementary school students in online learning. From a Christian perspective, learning is done christ-centered and student-oriented. As a person who has been redeemed, the teacher has a responsibility to introduce students to God; one way is to carry out his role as a facilitator well. The role of teachers as facilitators that can be applied in online learning includes accompanying, directing, listening, making time for students. It is recommended that authors, teachers, and researchers who will continue this research should carry out the role of teachers as facilitators responsibly through the use of available platforms such as teams, zoom, and video calls.

 

 

Abstrak

Peran guru sebagai fasilitator bertujuan memberikan kebebasan belajar bagi siswa. Peran ini, menganut teori belajar humanistik, yaitu siswa sebagai pusat, guru sebagai pendamping dan fasilitator dalam pembelajaran. Dalam pelaksanaan pembelajaran daring terdapat guru hanya memberikan dan menagih tugas dari siswa dan pembelajaran dilakukan tanpa dampingan guru. Hal ini menunjukkan bahwa guru tidak menjalankan perannya sebagai fasilitator dengan baik. Makalah ini ditulis menggunakan metode penelitian kajian literatur dengan rumusan masalahnya adalah bagaimana peran guru sebagai fasilitator dalam pembelajaran daring dengan tujuan penulisan untuk mengetahui bagaimana seharusnya guru menjalankan perannya sebagai fasilitator bagi siswa sekolah dasar dalam pembelajaran daring. Berdasarkan perspektif Kristen, pembelajaran dilakukan dengan berpusat kepada Kristus dan berorientasi kepada siswa. Guru sebagai pribadi yang telah ditebus, memiliki tanggung jawab untuk mengenalkan siswa kepada Allah, salah satu caranya adalah dengan melaksanakan perannya sebagai fasilitator dengan baik. Peran guru sebagai fasilitator yang dapat diterapkan dalam pembelajaran daring di antaranya, mendampingi, mengarahkan, mendengarkan, menyediakan waktu untuk siswa. Disarankan kepada penulis, guru dan peneliti yang akan melanjutkan penelitian ini hendaknya melaksanakan peran guru sebagai fasilitator dengan bertanggung jawab melalui melalui penggunaan platform yang tersedia seperti teams, zoom, dan video call.


Keywords


Facilitator, Online Learning, Humanistic, Platform

Full Text:

PDF

References


Abu, Ahmadi, and Widodo Supriyono. Psikologi Belajar. Bandung: Rineka Cipta, 2013.

Ahmad Susanto. Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar Dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana, 2011.

Andi Prastowo. Analisis Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: Prenadamedia Group, 2019.

Anugrahana, Andri. “Hambatan, Solusi Dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar.” Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 10, no. 3 (September 28, 2020): 282–289. Accessed February 1, 2021. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/4033.

Bahri, A. Saeful, Badawi Badawi, Muhammad Hasan, Opan Arifudin, I. Putu Ayub Darmawan, Fitriana Fitriana, Arfah Arfah, et al. PENGANTAR PENELITIAN PENDIDIKAN (Sebuah Tinjauan Teori Dan Praktis). Edited by Neneng Sri Wahyuni. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung, 2021. Accessed December 16, 2021. https://repository.penerbitwidina.com/id/publications/349458/.

Bavinck, Herman. Reformed Dogmatics. Grand Rapids: Baker Academic, 2011. Accessed February 1, 2022. https://books.google.com/books/about/Reformed_Dogmatics.html?id=SYPiCgAAQBAJ.

Berkhof, Louis, and Cornelius Van Til. Dasar Pendidikan Kristen. Surabaya: Momentum, 2010.

Cailing, Rolex M. "Fear God and Keep His Commandments: Foundation for a Relationship with God." Review & Expositor 115, no. 2 (May 17, 2018): 254–263. http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0034637317753666.

Dami, Zummy Anselmus. “Pedagogi Shalom: Analisis Kristis Terhadap Pedagogi Kritis Henry A. Giroux Dan Relevansinya Bagi Pendidikan Kristen Di Indonesia.” Jurnal Filsafat 29, no. 1 (February 28, 2019): 134–165. Accessed February 1, 2022. https://jurnal.ugm.ac.id/wisdom/article/view/42315.

Darmadi, Hamid. Pengantar Pendidikan Era Globalisasi Konsep Dasar, Teori, Strategi, Dan Implementasi Dalam Pendidikan Globalisasi. Tangerang Selatan: An1mage, 2019.

Darmawan, I Putu Ayub. Menjadi Guru Yang Terampil. Bandung: Kalam Hidup, 2014.

Firdausya, Ihfa. “Survei KPAI: Mayoritas Siswa Tak Senang Pembelajaran Jarak Jauh.” Media Indonesia, April 27, 2020. https://mediaindonesia.com/humaniora/307985/survei-kpai-mayoritas-siswa-tak-senang-pembelajaran-jarak-jauh.

Hairun, Yahya. Evaluasi Dan Penilaian Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish, 2020.

Hamdan Husein Batubara. Pembelajaran Berbasis Web Dengan Moodle Versi 3.4. Yogyakarta: Deepublish, 2018. https://www.researchgate.net/publication/324728275_Pembelajaran_berbasis_Web_dengan_Moodle_versi_34/citations.

Hartanto, Wiwin. “Penggunaan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran.” JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial 10, no. 1 (November 28, 2016). Accessed February 2, 2022. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPE/article/view/3438.

Iras Aprilia. “Belajar ‘Online’ Tak Semudah Yang Dibayangkan.” DetikNews. Jakarta, 2019. Accessed February 1, 2022. https://news.detik.com/kolom/d-4969703/belajar-online-tak-semudah-yang-dibayangkan.

Izzan, Ahmad. Membangun Guru Berkarakter. Bandung: Humaniora, 2012.

Kirom, Askhabul. “Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural.” Jurnal Al-Murabbi 3, no. 1 (2017): 69–80. Accessed February 1, 2022. https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/893.

Mary, Eirene, and I Putu Ayub Darmawan. Guru Agama Kristen Yang Profesional. Salatiga: Satya Wacana University Press, 2018.

Mastuti, Rini, Syarif Maulana, Muhammad Iqbal, Annisa Ilmi Faried, Arpan, Ahmad Fauzul Hakim Hasibuan, Jamaludin, et al. TEACHING FROM HOME: Dari Belajar Merdeka Menuju Merdeka Belajar. Medan: Kita Menulis, 2020.

Mulyasa, H E. Standar Kompetensi Dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2007.

Nora Agustina. Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: Deepublish, 2018.

Octavia, Shilphy Afiattresna. Sikap Dan Kinerja Guru Professional. Jakarta: Deepublish Publisher, 2019.

Pramana, Cipta, Ratna Susanti, Kholis Ernawati, I Putu Ayub Darmawan, M. Zaini Miftah, Jamila Lestyowati, Rini Werdiningsih, and Rahmi Ramadhani. "Distance Learning In Primary Schools During The Covid-19 Pandemic In Indonesia: Challenges, Solutions, And Projections." Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 12, no. 4 (April 11, 2021): 263–270. Accessed April 21, 2021. https://turcomat.org/index.php/turkbilmat/article/view/502.

Saifuddin. Pengelolaan Pembelajaran Teoritis Dan Praktis. Yogyakarta: Deepublish, 2018.

Sari, Milya. Mengenal Lebih Dekat Model Blended Learning Dengan Facebook (MBL-FB): Model Pembelajaran Untuk Generasi Digital. Yogyakarta: Deepublish, 2019.

Saud, Udin Syaefudin. Pengembangan Profesi Guru. Bandung: Alfabeta, 2011.

Setyosari, Punaji. Metodologi Penelitian Pendidikan & Pengembangan. Jakarta: Prenada Media, 2016.

Siti Aisyah. Perkembangan Peserta Didik Dan Bimbingan Belajar. Yogyakarta: Deepublish, 2015.

Sukitman, Tri, Ahmad Yazid, and M. Mas’odi. Peran Guru Pada Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi. Vol. 0. Malang, September 5, 2020.

Suprastowo, Philip. “Kajian Tentang Tingkat Ketidakhadiran Guru Sekolah Dasar Dan Dampaknya Terhadap Siswa.” Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 19, no. 1 (March 5, 2013): 31. http://jurnaldikbud.kemdikbud.go.id/index.php/jpnk/article/view/106.

Tafona’o, Talizaro. “Kepribadian Guru Kristen Dalam Perspektif 1 Timotius 4:11-16.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat 3, no. 1 (January 2019): 62–81. Accessed July 3, 2020. https://journal.sttsimpson.ac.id/index.php/EJTI/article/view/115.

Tolsteneva, Alexandra A., Marina L. Gruzdeva, Olga V. Katkova, Olga N. Prokhorova, and Marina V. Lagunova. "Organizational and Technical Conditions for the Implementation of Educational Programs of the University Using Open Online Courses of the National Platform for Open Education." In Growth Poles of the Global Economy: Emergence, Changes and Future Perspectives, edited by Elena G. Popkova, 473–483. Switzerland: Springer Nature Switzerland, 2020. http://link.springer.com/10.1007/978-3-030-15160-7_48.

Yunanto, Toni. Menjadi Guru Profesional. Jakarta: Black White, 2018.

Yusron Masduki, Karoma Burlian, and Yuslaini. Psikologi Pendidikan Dan Pembelajaran. Yogyakarta: UAD Press, 2019.




DOI: https://doi.org/10.55798/kapata.v2i2.28

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 KAPATA: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.